Waarom wordt een song een hit?

Waarom wordt een song een hit en een ander lied een flop? Ligt dit aan het ritme of komt het aan de dansbaarheid? Ligt dit aan de snelheid van de beat of aan de zanger? Onderzoek doet het geheim uit de doeken.

Hits zijn anders dan anders

Muziek is dankbaar onderwerp van wetenschappelijk onderzoek. Onlangs schreef ik nog over neuropsycholoog Jacob Jolij van de Rijksuniversiteit Groningen. Hij had onderzoek gedaan naar het recept voor vrolijke muziek en een ander onderzoek toonde aan dat de muziek van tegenwoordig een stuk somberder is dan 30 jaar geleden. Onlangs publiceerde twee professoren, Michael Mauskapf van de Columbia Business School en Noah Askin van INSEAD, een Franse businessschool, hun onderzoeksresultaten. Zijn wilden weten wat een hit een hit maakt. Zij analyseerden 60 jaar muziek uit de Billboard Hot 100 en baseerden zich op de data van Echo Nest. De conclusie was dat een nummer een hit wordt als het anders is dan voorgaande hits. Maar ook weer niet heel erg anders!

Billboard Hot 100

De twee onderzoekers baseerden hun onderzoek op gegevens uit de Billboard Hot 100. Dit is de belangrijkste hitlijst van de Verenigde Staten, samengesteld door Billboard Magazine. Dit magazine begon met de publicatie van de hitlijsten op 4 augustus 1958. Poor little fool van Ricky Nelson was de eerste nummer 1 hit in deze Hot 100. De onderzoekers doken in de archieven van deze hitlijst en startten bij het begin, het jaar 1958 dus!

Bron afbeelding:  Prometheus Global Media, LLC [Publiek domein], via Wikimedia Commons

Echo Nest

De andere informatiebron van de onderzoekers was Echo Nest. Echo Nest is onderdeel van Spotify en is gespecialiseerd in het analyseren van muziek. Echo Nest geeft gebruikers suggesties voor muziek. De dienst kijkt hierbij onder meer naar de beat, de instrumenten en de dansbaarheid van een nummer.

Echo Nest
Bron afbeelding: The Echo Nest [Publiek domein] via Wikipedia

Waarom wordt een song een hit?

De onderzoekers kwamen er achter dat nummers die een klein beetje verschilden van het ‘gemiddelde lied’, het heel goed deden in de hitlijsten. Ze ontdekten dat de meest populaire nummers wel anders zijn dan hits uit voorgaande jaren. De track is anders, maar ook weer niet zo heel erg anders. De hits passen binnen de heersende muzikale smaak en binnen de muzikale trends, maar hebben ook weer heel eigen geluid en zijn onderscheidend. Hits zijn altijd nieuw, hebben een uniek geluid en vallen op een of andere manier op. Dit betekent dat wat vroeger een hit was, niet automatisch gekopieerd kan worden. De artiest moet wel wat extra’s toevoegen. De onderzoekers spreken van ‘optimally differentiated songs’. Deze nummers zijn herkenbaar genoeg, vervreemden de luisteraars niet, maar vallen wel weer op.

Waarom wordt een song een hit

Songs van Adele

De hits van Adele zijn voorbeelden van ‘optimally differentiated songs’. De luisteraars ‘snappen’ deze songs en het doet ze herkennen aan eerdere hits. Toch verschillen toch weer een beetje van de geldende muziek norm. En daarom scoren de nummers van Adele zo hoog in de hitlijsten!

Bronnen: Columbia Business School, M-MusicNY PostWikipedia

Plaats een reactie