De rebelse synthesizers van Kaapverdië

In Kaapverdië droegen de rebelse synthesizers bij aan de onafhankelijkheid van het land. Een interessante geschiedenis over hoe muziek een rol speelde in de strijd tegen de onderdrukkers.

Muzikale vracht

In het voorjaar van 1968 vertrok een vrachtschip vanuit Baltimore naar Rio De Janeiro met een lading muziekinstrumenten van synthesizer- en keyboardfabrikanten waaronder Moog, Farfisa, Hammond en Korg. De eindbestemming was de Exposição Mundial Do Son Eletrônico Exhibition. Dit zou de allereerste grote tentoonstelling van elektronische muziekinstrumenten in Zuid-Amerika worden. De zending kwam alleen nooit aan. Het schip verdween van de radar. Een paar maanden later zagen de dorpelingen van Cachaço, op het eiland Sao Nicolau, Kaapverdië, een schip in zee liggen. Niemand wist waar het schip vandaan kwam. Er was geen spoor van de bemanning. Een compleet mysterie.

Rebelse synthesizers

De vracht was nog wel aanwezig op het schip en men trof honderden dozen met synthesizers, keyboards en andere instrumenten aan die compleet nieuw voor hen waren. De vracht werd tijdelijk opgeslagen in de plaatselijke kerk en onder leiding van antikoloniale leider Amílcar Cabral werden de synthesizers weggegeven aan kerken en scholen. Dit moest allemaal in het geheim, want de Portugezen waren nog steeds aan de macht en die wilden de vracht natuurlijk zelf houden.

Nieuwe impuls voor de muziek van Kaapverdië

Die gevonden instrumenten zorgden voor een nieuwe impuls voor de muziek van Kaapverdië De traditionele muziekstijlen waaronder de melancholieke Morna, de dansbare Coladeira en Funaná ritmes, werden gemoderniseerd. Al deze muziek en hun moderne varianten werden tot 1975, het jaar van de onafhankelijkheid, verboden. De muziek zou te sensueel. Werd je betrapt als je de Funaná speelde of op de Coladeira danste, dan waren de straffen niet mals. Toch kregen de Portugezen de Kaapverdianen er niet onder. Die nieuwe instrumenten zorgen voor nog meer muzikale rebellie en een vastberadenere strijd voor onafhankelijkheid. En met succes, want in 1975 werd Kaapverdië uiteindelijk onafhankelijk. The Vinyl Factory maakte een korte documentaire over deze rebelse synthesizers, getitled de A Sweet Pain: The Rebel Synths of Cabo Verde.

Space Echo: The Mystery Behind The Cosmic Sound Of Cabo Verde Finally Revealed

Op het album Space Echo: The Mystery Behind The Cosmic Sound Of Cabo Verde Finally Revealed uit 2016 van het label Analog Africa staat die nieuwe Kaapverdiaanse muziek verzameld. Je vindt er 15 nummers, waarvan 8 opgenomen met de steun van de begeleidingsband Voz de Cabo Verde, geleid door Paulino Vieira. De muziek kenmerkt zich door de herhalende ritmes, de discogitaren, synthesizers en snelle percussie. Het is tegelijk spiritueel en gemakkelijk om op te dansen.

Rebelse synthesizers
De hoes van Space Echo

Hieronder een playlist met alle nummers van het album en nog heel wat extra tracks met de rebelse synthesizers.

Pinta Manta

Een van de beste nummers van het album is Pinta Manta van António Sanches dat uitkwam in 1983. De eenvoudige maar meedogenloze gitaarriff, de opruiende syntheziser. Ook Po’ D’Terra van Joao Cerilo is bijzonder. Het begint met een gillende gitaar en daarna een ouderwetse trekzakachtige begeleiding.

Dat muziek een wapen is in de strijd tegen de onderdrukkers bewees de Chileen Victor Jara. Lees het artikel Victor Jara: Venceremos, Venceremos

Bronnen: Flavorwire, Guardian, World Music Central

Plaats een reactie