Muziek en aandelenkoersen: wat hebben die twee met elkaar te maken?

Muziek en aandelenkoersen hebben meer met elkaar te maken dan dat je zou denken. Dit is de conclusie van een nieuw onderzoek van wetenschappers verbonden aan The London Business School, Auckland University of Technology en de Audencia Business School, die gebruik hebben gemaakt van wereldwijde data afkomstig van Spotify.

Spotify weerspiegelt de emotie van een land

De muziek die op Spotify wordt beluisterd, blijkt de emotionele stemming van een groot deel van de bevolking van een land te weerspiegelen. In het vierde kwartaal van 2017 in de V.S. 74% van de Spotify-gebruikers ouder dan 24 jaar en en meer dan 30% was ouder dan 45,3. Het is dus aannemelijk dat handelaren op de beurs ook gebruik maken van Spotify.

Luister naar The Trader van The Beach Boys afkomstig van het album Holland uit 1973.

Spotify statistieken

Spotify houdt statistieken bij van alles en ook anderen kunnen via Spotify for Developers gebruikmaken van die data Met behulp van die data is bijvoorbeeld statsforspotify ontwikkeld, waarmee je eigen playlist kunt analyseren. Ook registreert Spotify de emotionele valentie (valence) van een nummer. Hiermee wordt de ‘gevoelskleur’ van een nummer of lied bedoeld. Nummers met een hoge valentie klinken positiever (blij, vrolijk, euforisch) en nummers met een lage valentie klinken negatiever (verdrietig, depressief, boos).

Muziek en aandelenkoersen

Muziek en aandelenkoersen

De onderzoekers hebben die emotionele valentie van de dagelijkse top 200 die op Spotify in 40 landen wordt afgespeeld, als maatstaf genomen voor de ‘nationale stemming’ in een land. De onderzoekers ontdekten dat als de valentie van de nummer uit die top 200 hoog was, dat er dan ook winst wordt geboekt op de aandelenmarkt. Handel je in aandelen? Hou dan de Spotify charts in de gaten!

Bronnen: Improbable Research, SSRN

Plaats een reactie