Frank Zappa in de reclame

Frank Zappa was niet alleen een geniaal artiest, maar hij zat ook in de reclame. Hij zorgde voor de promotie van zijn eigen albums en had een eigen reclamebureau genaamd Nifty Tough & Bitchin’. Maar Zappa maakte meer advertenties.

Zappa in de reclame

Zappa was een commerciële jongen en wist precies hoe je aandacht kon krijgen van het grote publiek. Een voorbeeld is de toilet poster. In 1967 maakte Robert Davidson een foto van Zappa op de wc. De foto werd geplaatst in een artikel in International Times en werd natuurlijk onnoemelijk veel keren gekopieerd. Betere promotie kon je niet hebben!

Toilet Poster
Zappa op het toilet. Bron afbeelding Zappa Wiki Jawaka

Radiospotjes

Voor Hagstrom Guitars, Panther Combo Organs en Remington Razor Blades maakte hij radiospotjes. Voor het elektrische scheerapparaat van Remington maakt hij een bizarre jingle. De jingle dateert uit 1967 en de achtergrond zangeres is Linda Ronstadt. Je kunt het nummer Remington Electric Razor overigens ook terugvinden op het album Apocrypha uit 1994.

Zappa: “Can you think of a better gift than something that helps a guy look good and feel good every single day of the year? Can ya?”

Ronstadt: “Remington Electric Razor. Remington Electric Razor. Remington Electric Razor. Remington Electric Razor.”

Only our Remington gives you the comfort of…

Remington Electric Razor. Remington Electric Razor. Remington Electric Razor. Remington Electric Razor.

Thrills and cleans you. Cleans and thrills you. Sharper cutters. ‘

Up go the shaving heads. Down go the shaving heads. Up go the shaving heads. Down go the shaving heads.

Only our Remington gives you a closer shave. Cleans you and thrills you a lot!!

Zappa in de reclame
Frank Zappa in Hamburg, 1971. Bron afbeelding: Heinrich Klaffs [CC BY-SA 2.0 ], via Wikimedia Commons

Hoestbonbon

Ook in 1967 huurde regisseur Ed Seeman Zappa in voor een televisiereclame voor hoestbonbons: Luden’s Cough Drops. Zappa wilde hiervoor $2000,- hebben en bovendien wilde hij de beschikking hebben over een studio en instrumenten om de reclame te maken. Ook moest er een man zijn die de hoestgeluiden kon maken. De advertentie ontving een de prestigieuze Clio award voor het best gebruik van geluid.

In 1991 werkt hij mee aan een andere televisie reclame. Met tegenzin, dat weer wel en dat steekt hij niet onder stoelen en banken. Maar het allemaal voor het goede doel. Kijk zelf maar.

Bronnen: Open Culture, That Eric Alper,  Zappa Wiki Jawaka

Een reactie plaatsen